Austrian Audio OC818: Dogłębna recenzja na bazie opinii użytkowników

austrian audio oc 818

Geneza Austrian Audio

Historia mikrofonu Austrian Audio OC818 jest nierozerwalnie związana z burzliwymi losami innej wiedeńskiej legendy – firmy AKG. Po decyzji o przeniesieniu produkcji mikrofonów AKG z Wiednia, grupa ponad 20 kluczowych inżynierów, stanowiących rdzeń zespołu badawczo-rozwojowego, postanowiła założyć nową firmę: Austrian Audio.1 Ich misją stało się nie tylko kontynuowanie bogatej tradycji austriackiej inżynierii audio, ale również rozwinięcie i udoskonalenie klasycznych koncepcji mikrofonowych przy użyciu nowoczesnych technologii i materiałów. Hasło „Handmade in Vienna” (Ręcznie wykonane w Wiedniu) nie jest jedynie sloganem marketingowym, lecz podkreśleniem przywiązania do najwyższych standardów jakości i rzemiosła, które definiowały wiedeńską produkcję mikrofonów przez dekady.3

Model OC818 jest flagowym produktem Austrian Audio w kategorii wielkomembranowych mikrofonów pojemnościowych.3 Od samego początku został zaprojektowany jako profesjonalne narzędzie o szerokim spektrum zastosowań, obejmującym nagrania studyjne, broadcast oraz realizację dźwięku na żywo.3 Jego pozycjonowanie na rynku jest wyraźne: to produkt klasy premium, który rzuca wyzwanie uznanym standardom branżowym, takim jak AKG C414 czy Neumann U87 Ai, oferując jednocześnie unikalne rozwiązania technologiczne, które wyróżniają go na tle konkurencji.7 OC818 ma być nie tylko wszechstronnym koniem roboczym, ale również innowacyjnym instrumentem kształtowania dźwięku.

Przegląd kluczowych cech

Sercem mikrofonu jest ręcznie wykonana kapsuła ceramiczna CKR12, będąca nowoczesną interpretacją legendarnej kapsuły CK12.2 OC818 oferuje przełączane charakterystyki kierunkowe (kardioidalna, superkardioidalna, ósemkowa, dookólna) oraz możliwość programowania własnych, niestandardowych charakterystyk.3 Unikalną cechą jest podwójne wyjście, pozwalające na niezależne nagrywanie sygnałów z przedniej i tylnej membrany kapsuły.2 Ta funkcjonalność, w połączeniu z dedykowanym oprogramowaniem (aplikacja PolarPilot do zdalnego sterowania i wtyczka PolarDesigner do postprodukcji), otwiera zupełnie nowe możliwości w zakresie kształtowania brzmienia i elastyczności pracy.2

Jakość wykonania, design i akcesoria OC818

Konstrukcja i design

Austrian Audio OC818 prezentuje się jako solidnie zbudowany i elegancki mikrofon. Jego wymiary (157 x 63 x 35 mm) i waga (360 g) są typowe dla wielkomembranowych mikrofonów studyjnych.3 Dostępny jest w dwóch wersjach kolorystycznych: klasycznej srebrnej oraz czarnej.5 Jakość wykonania jest powszechnie chwalona jako nienaganna, solidna i gotowa sprostać wymaganiom profesjonalnego użytkowania, zarówno w studio, jak i na scenie.15 Uwagę zwraca otwarta konstrukcja kosza ochronnego (headbasket), która minimalizuje odbicia dźwięku i przyczynia się do transparentności brzmienia.16

Wewnętrzna filozofia projektowa również zasługuje na uwagę. W przeciwieństwie do niektórych konstrukcji, w OC818 nie znajdziemy wewnętrznych słupków montażowych, które mogłyby powodować niepożądane odbicia fal dźwiękowych w kierunku kapsuły. Zamiast tego, kapsuła jest delikatnie zawieszona wewnątrz korpusu za pomocą gumowego uchwytu antywstrząsowego, co dodatkowo redukuje szumy mechaniczne i minimalizuje wewnętrzne rezonanse.16 U podstawy mikrofonu zintegrowano również element absorbująco-dyfuzyjny, stanowiący kolejną warstwę ochrony przed odbiciami.16

Serce mikrofonu: kapsuła ceramiczna CKR12

Najważniejszym elementem każdego mikrofonu pojemnościowego jest jego kapsuła, a w przypadku OC818 jest to konstrukcja wyjątkowa – ręcznie wykonana CKR12.1 Jej projekt nawiązuje bezpośrednio do legendarnej kapsuły AKG CK12 z mosiężnym pierścieniem („brass ring”), która definiowała brzmienie takich klasyków jak AKG C12 czy wczesne wersje C414.1 Oryginalna CK12 była majstersztykiem inżynierii, oferującym doskonałe charakterystyki częstotliwościowe i kierunkowe, jednak jej skomplikowana, w pełni ręczna produkcja była niezwykle pracochłonna, kosztowna i obarczona wysokim odsetkiem odrzutów, co prowadziło do znacznych niespójności między poszczególnymi egzemplarzami.1 Problemy te ostatecznie skłoniły AKG do zastąpienia jej prostszymi w produkcji wariantami, które jednak zdaniem wielu nie dorównywały pierwowzorowi pod względem sonicznym.1

Inżynierowie Austrian Audio, bazując na swoich doświadczeniach z AKG i przeprowadzonych badaniach, podjęli wyzwanie stworzenia kapsuły, która zachowałaby pożądane cechy brzmieniowe oryginału, eliminując jednocześnie problemy produkcyjne.1 Rozwiązaniem okazało się zastosowanie ceramiki jako materiału na kluczowe elementy konstrukcyjne kapsuły CKR12.2 Ceramika pozwoliła na precyzyjne odtworzenie krytycznych wymiarów i masy elementów znanych z CK12, co jest kluczowe dla uzyskania charakterystycznej odpowiedzi częstotliwościowej i transjentowej, jednocześnie zapewniając znacznie większą powtarzalność produkcyjną i eliminując problemy natury elektrycznej związane z mosiądzem.1 Ta innowacja jest fundamentalna dla OC818 – to świadoma decyzja inżynierska mająca na celu połączenie historycznie cenionych walorów sonicznych z niezawodnością i spójnością wymaganą we współczesnej produkcji. Skutkiem tej spójności jest możliwość niezawodnego parowania stereo dowolnych dwóch egzemplarzy OC818 (lub OC818 z OC18 w trybie kardioidalnym), co jest gwarantowane przez producenta z tolerancją do 1 dB.3

Dołączone akcesoria (zestaw studio vs. zestaw live)

Austrian Audio oferuje OC818 w różnych konfiguracjach, aby sprostać potrzebom użytkowników. Standardowy zestaw OC818 Studio Set zawiera: jeden mikrofon OC818, dedykowany uchwyt elastyczny OCS Spider Mount Suspension, piankową osłonę przeciwwietrzną OCW8, standardowy uchwyt sztywny OCH8 Mic Clip, kabel adaptera OCC8 Mini XLR wraz z klipsem do kabla oraz solidną walizkę ochronną.2

Dostępny jest również zestaw OC818 Live Set, który zazwyczaj zawiera parę mikrofonów OC818, dwie osłony przeciwwietrzne, dwa uchwyty sztywne i dwa kable Mini XLR, przeznaczony głównie do zastosowań scenicznych lub nagrań stereo.3 Producent oferuje także bogatsze zestawy Dual Set Plus, zawierające parę mikrofonów wraz z kompletem akcesoriów, w tym uchwytami elastycznymi, w podwójnej walizce.11

Jakość dołączonych akcesoriów jest generalnie oceniana pozytywnie. Walizka jest solidna i dobrze chroni zawartość 2, a uchwyt elastyczny jest dopasowany i skutecznie izoluje od wibracji.7 Pojawiła się jednak drobna uwaga krytyczna dotycząca faktu, że podłączony kabel Mini XLR (używany w trybie podwójnego wyjścia) może nieznacznie utrudniać zamocowanie mikrofonu w standardowym uchwycie sztywnym.18

Dogłębna analiza specyfikacji technicznych

Kluczowe parametry wydajnościowe

Specyfikacja techniczna Austrian Audio OC818 potwierdza jego profesjonalne aspiracje:

  • Typ: Wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy.3
  • Charakterystyki kierunkowe (wbudowane): Kardioidalna, Dookólna (Omni), Ósemkowa (Figure-8), Superkardioidalna.3 Piąta pozycja przełącznika („•”) to tryb Preset, umożliwiający zapisanie niestandardowej charakterystyki zaprogramowanej przez użytkownika.3
  • Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20 kHz.3
  • Czułość: 13 mV/Pa (dla wszystkich charakterystyk).3
  • Równoważny poziom szumów (szumy własne): 9 dB SPL (A-ważone).3
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (Max SPL): 148 dB SPL (158 dB SPL z włączonym tłumikiem -10 dB).3
  • Tłumik (Pad): Przełączalny -10 dB, -20 dB (analogowy).3
  • Analogowy filtr dolnozaporowy (Low Cut): Przełączalny 40 Hz (2. rzędu), 80 Hz (2. rzędu), 160 Hz (1. rzędu do 80 Hz, 2. rzędu poniżej).3
  • Impedancja wyjściowa: 275 Ω (symetryczna).3
  • Zalecana impedancja obciążenia: > 1 kΩ.3
  • Wymagane zasilanie: 48 V Phantom Power (+/- 4V), pobór prądu < 4mA (typowo 2.1mA, do 4mA z podłączonym OCR8).3
  • Złącza: Główne wyjście XLR 3-pin, dodatkowe wyjście Mini XLR 5-pin (dla tylnej membrany lub zdalnego sterowania).3

Tabela specyfikacji

Poniższa tabela zestawia kluczowe parametry techniczne mikrofonu OC818:

CechaWartość
Typ mikrofonuPojemnościowy, wielkomembranowy
KapsułaRęcznie wykonana CKR12 (ceramiczna, podwójna membrana)
Charakterystyki kierunkoweKardioidalna, Superkardioidalna, Ósemkowa, Dookólna, Niestandardowa (programowalna)
Pasmo przenoszenia20 Hz – 20 kHz
Czułość13 mV/Pa
Szumy własne9 dB SPL (A-ważone)
Maksymalny SPL148 dB SPL (158 dB SPL z tłumikiem -10 dB)
Tłumik (Pad)-10 dB, -20 dB (przełączalny, analogowy)
Filtr dolnozaporowy40 Hz (II rząd), 80 Hz (II rząd), 160 Hz (I rząd do 80Hz, II rząd poniżej) (przełączalny, analogowy)
Impedancja wyjściowa275 Ω (symetryczna)
Zalecana impedancja obc.> 1 kΩ
Zasilanie48 V Phantom (+/- 4V), < 4 mA
ZłączaXLR 3-pin (główne), Mini XLR 5-pin (dodatkowe/zdalne)
Wymiary157 x 63 x 35 mm
Waga360 g

Istotne aspekty techniczne

Niski poziom szumów własnych (9 dB SPL A-ważone) jest istotnym atutem, szczególnie podczas nagrywania cichych źródeł dźwięku, takich jak delikatne partie wokalne, gitara akustyczna fingerstyle czy subtelne niuanse instrumentów smyczkowych. Pozwala to również na stosowanie większej kompresji bez nadmiernego uwypuklania szumu tła.16

Bardzo wysoka wartość maksymalnego SPL (148 dB natywnie, bez włączonego tłumika) świadczy o zdolności mikrofonu do radzenia sobie z ekstremalnie głośnymi źródłami dźwięku, takimi jak blisko omikrofonowane bębny (werbel, tomy), wzmacniacze gitarowe czy instrumenty dęte blaszane.9 Funkcja tłumików (-10 dB i -20 dB) jest również istotna. Tłumik -10 dB działa poprzez zmniejszenie napięcia polaryzacji kapsuły, co pozwala jej przyjąć o 10 dB wyższy poziom sygnału wejściowego. Tłumik -20 dB dodatkowo obniża poziom sygnału wyjściowego, chroniąc przedwzmacniacze mikrofonowe przed przesterowaniem, gdyż OC818 jest zdolny do generowania sygnału wyjściowego przekraczającego 6V.22

Kluczową zaletą, wynikającą bezpośrednio z precyzji wykonania kapsuły CKR12, jest gwarantowana przez producenta spójność parametrów między poszczególnymi egzemplarzami mikrofonu. Każdy OC818 jest fabrycznie dopasowany do każdego innego OC818 (oraz do modelu OC18 ustawionego w trybie kardioidalnym) z tolerancją 1 dB.11 To znacząco upraszcza tworzenie par stereo, eliminując konieczność poszukiwania specjalnie parowanych fabrycznie zestawów.3

Kontrola nad dźwiękiem: funkcje i użyteczność

Sterowanie na mikrofonie

Bezpośrednio na korpusie mikrofonu znajdują się trzy fizyczne przełączniki suwakowe, umożliwiające wybór charakterystyki kierunkowej, filtra dolnozaporowego oraz tłumika.2 Przełączniki są wpuszczone w obudowę, co zapobiega przypadkowym zmianom ustawień, i charakteryzują się wyczuwalnym, pewnym klikiem przy przełączaniu pozycji.7

Pojawiła się jednak krytyka dotycząca czytelności oznaczeń przełączników w warunkach słabego oświetlenia studyjnego lub scenicznego – mogą być one trudne do odczytania bez dodatkowego źródła światła.20

Warto zwrócić uwagę na działanie filtrów dolnozaporowych, a zwłaszcza na ustawienie 160 Hz. W przeciwieństwie do standardowych filtrów, tutaj zastosowano kombinację: łagodny filtr 1. rzędu (-6 dB/oktawę) działający od 160 Hz w dół do 80 Hz, oraz stromszy filtr 2. rzędu (-12 dB/oktawę) poniżej 80 Hz.3 Taka konstrukcja została prawdopodobnie zaprojektowana z myślą o kompensacji efektu zbliżeniowego (proximity effect) przy bliskim omikrofonowaniu, pozwalając na redukcję nadmiaru niskich częstotliwości bez drastycznego „odchudzania” brzmienia w niższym środku.16

Należy również pamiętać, że zmiana charakterystyki kierunkowej, ze względu na analogowy charakter przełączania napięć polaryzujących kapsułę, może wiązać się z krótkim (kilkusekundowym) opóźnieniem oraz potencjalnym, cichym stukiem w sygnale audio, w miarę stabilizowania się napięć.7

Przewaga podwójnego wyjścia

Jedną z najbardziej innowacyjnych cech OC818 jest obecność drugiego, 5-pinowego złącza Mini XLR na tylnej ściance mikrofonu.2 Używając dołączonego kabla adaptera OCC8 Mini XLR i ustawiając przełącznik charakterystyk w pozycji środkowej (oznaczonej symbolem dwóch kardioid lub, w niektórych opisach, po prostu kardioidy), mikrofon przechodzi w tryb podwójnego wyjścia (Dual Output). W tym trybie sygnał z przedniej membrany kapsuły jest wysyłany standardowym złączem XLR, podczas gdy sygnał z tylnej membrany jest dostępny na wyjściu Mini XLR.22

Głównym zastosowaniem tej funkcji jest możliwość nagrania obu sygnałów na oddzielne ścieżki w programie DAW.3 Pozwala to na odłożenie decyzji o wyborze finalnej charakterystyki kierunkowej na etap miksu. Za pomocą dedykowanej, darmowej wtyczki Austrian Audio PolarDesigner, użytkownik może płynnie zmieniać i projektować dowolną charakterystykę pierwszego rzędu (od dookólnej po ósemkową, włączając wszystkie pośrednie) już po nagraniu materiału.3

Ta funkcjonalność fundamentalnie zmienia paradygmat pracy z mikrofonem wielokierunkowym. Zamiast podejmować ostateczną decyzję o charakterystyce w momencie nagrania, inżynier dźwięku zyskuje bezprecedensową elastyczność dostosowania jej do kontekstu miksu, optymalizacji separacji od innych instrumentów czy kreatywnego kształtowania przestrzeni. Podwójne wyjście umożliwia również bardziej zaawansowane techniki, takie jak projektowanie charakterystyk w różnych pasmach częstotliwości (omówione dalej w kontekście PolarDesigner) czy eksperymenty z nagraniami stereo przy użyciu jednego mikrofonu, choć efektywność tej ostatniej techniki w tworzeniu realistycznego obrazu stereo może być ograniczona.2

Sterowanie bezprzewodowe: Dongle OCR8 i aplikacja PolarPilot

Austrian Audio oferuje opcjonalny moduł Bluetooth OCR8, który podłącza się do złącza Mini XLR mikrofonu.2 Moduł jest zasilany bezpośrednio z napięcia fantomowego dostarczanego do mikrofonu.11 Aby aktywować tryb zdalnego sterowania, należy ustawić przełącznik charakterystyk na mikrofonie w skrajnej prawej pozycji „Preset” (oznaczonej symbolem „•”).11 Wymagane jest urządzenie mobilne (smartfon lub tablet) z systemem iOS lub Android, obsługujące technologię Bluetooth Low Energy (BLE).3

Darmowa aplikacja PolarPilot umożliwia bezprzewodową, zdalną kontrolę w czasie rzeczywistym nad kluczowymi parametrami mikrofonu: charakterystyką kierunkową (oferując aż 255 dyskretnych kroków pomiędzy standardowymi charakterystykami), filtrami dolnozaporowymi oraz tłumikiem.3 Aplikacja posiada również dodatkowe funkcje, takie jak możliwość zapisania jednej niestandardowej charakterystyki bezpośrednio w pamięci mikrofonu (w pozycji Preset), co pozwala na jej późniejsze użycie bez konieczności uruchamiania aplikacji, oraz 60-sekundowy monitor/rejestrator przesterowań (clippingu), przydatny do oceny ustawień tłumika, zwłaszcza w sytuacjach live.3

Możliwość zdalnego sterowania jest szczególnie cenna w sytuacjach, gdy mikrofon jest umieszczony w trudno dostępnym miejscu (np. wysoko nad zestawem perkusyjnym, wewnątrz fortepianu) lub podczas nagrań na żywo.2 Inżynier dźwięku może dokonywać precyzyjnych korekt ustawień, słuchając efektów w reżyserce lub na stanowisku FOH, bez konieczności fizycznego dostępu do mikrofonu czy przerywania sesji.2 To znacząco usprawnia proces pracy i pozwala na szybsze osiągnięcie pożądanego brzmienia. Należy jednak pamiętać, że moduł OCR8 jest akcesorium opcjonalnym i wymaga dodatkowego zakupu, co podnosi całkowity koszt systemu.2

Potęga postprodukcji: Wtyczka PolarDesigner

Dla użytkowników korzystających z trybu podwójnego wyjścia, Austrian Audio udostępnia bezpłatną wtyczkę PolarDesigner (w formatach VST3, AAX, AU).2 Jej podstawową funkcją jest umożliwienie płynnego projektowania i modyfikowania charakterystyki kierunkowej mikrofonu już po nagraniu materiału.3

PolarDesigner oferuje jednak znacznie więcej zaawansowanych możliwości:

  • Projektowanie wielopasmowe: Umożliwia podział sygnału na maksymalnie pięć niezależnych pasm częstotliwości i przypisanie każdemu z nich innej charakterystyki kierunkowej.3 Pozwala to na niezwykle precyzyjne kształtowanie brzmienia, np. zachowanie pełnego dołu pasma charakterystyki dookólnej przy jednoczesnym zastosowaniu węższej charakterystyki (np. kardioidalnej) dla środka i góry pasma w celu zwiększenia separacji.
  • Terminator AI: Funkcja wykorzystująca sztuczną inteligencję do identyfikacji i eliminacji lub redukcji niepożądanych przesłuchów (bleed) z innych instrumentów (np. hi-hatu w mikrofonie werbla).3
  • Kontrola efektu zbliżeniowego: Wtyczka oferuje narzędzia do precyzyjnej kontroli lub kompensacji efektu zbliżeniowego, co jest szczególnie przydatne przy nagraniach wokalu lub blisko omikrofonowanych instrumentów.18
  • Korekcja pola swobodnego/rozproszonego: Możliwość zastosowania korekcji EQ symulującej odpowiedź mikrofonu w polu swobodnym (free-field) lub rozproszonym (diffuse-field).18

Warto zaznaczyć, że wtyczka PolarDesigner jest kompatybilna nie tylko z OC818, ale również z innymi mikrofonami oferującymi podwójne wyjście, takimi jak Lewitt LCT 640 TS czy Sennheiser MKH 800 Twin.7 Zaawansowane funkcje wtyczki mogą jednak wymagać pewnego czasu na opanowanie, a początkowo mogło brakować szczegółowej dokumentacji, co mogło stanowić pewne wyzwanie dla użytkowników.7

Ergonomia i konfiguracja

Podstawowa konfiguracja OC818 jest prosta i wymaga jedynie standardowego zasilania fantomowego 48V.3 Użycie trybu podwójnego wyjścia wymaga jednak dwóch identycznych (lub bardzo zbliżonych) kanałów przedwzmacniacza mikrofonowego, z precyzyjnie dopasowanym wzmocnieniem, aby zapewnić prawidłowe działanie wtyczki PolarDesigner.7 Pod względem fizycznego użytkowania i montażu, mikrofon zachowuje się podobnie do innych wielkomembranowych mikrofonów studyjnych, a dołączone uchwyty (sztywny i elastyczny) zapewniają standardowe opcje mocowania.

Analiza jakości brzmienia

Ogólna charakterystyka brzmieniowa

Recenzje i opinie użytkowników zgodnie podkreślają wysoką jakość dźwięku oferowaną przez OC818. Często pojawiające się określenia to: „piękny, bogaty, otwarty dźwięk” 3, „nieskazitelnie czysty, doskonale zbalansowany” 18, „czysty, szczegółowy i bogaty” 7, „nowoczesny, klarowny… nieco bardziej zwiewne wysokie tony” (w porównaniu do C414 XLS) 7, „dokładny i realistyczny” 31, „niesamowicie szczegółowy… 'nowoczesny vintage'” 35, „gładkie, iskrzące wysokie tony z przyzwoitym dołem i spektakularnym niskim środkiem” 2, „zbalansowany i gładki” 23, „klarowniejszy/jaśniejszy” (niż Rode TF5) 26, „równomierny charakter i brak niepożądanych rezonansów” 8, „gładki, równy i zbalansowany, bez podbić i dołków” 19, „ciepły, pełny i czysty bez przeciążania niskich tonów” 35, „nieskazitelny, zbalansowany i czysty”.16

Wielu recenzentów zwraca uwagę, że OC818 unika pułapek sterylności czy kliniczności, które czasami charakteryzują inne mikrofony o wysokiej detaliczności.16 Zamiast tego oferuje bogaty środek pasma, gładkie i detaliczne wysokie tony oraz ciepły, zwarty bas.2 Mikrofon dobrze reaguje na korekcję EQ, pozwalając na podbijanie wysokich tonów bez wprowadzania ostrości czy szorstkości.19

Ogólny konsensus wskazuje na mikrofon, który osiąga wysoką wierność i dokładność („to co wchodzi, jest dokładnie tym, co wychodzi” – 15), ale unika bycia nudnym czy surowym. Zachowuje muzykalność, często opisywaną jako gładkość, bogactwo lub otwartość. Wydaje się, że celem konstruktorów było osiągnięcie transparentności połączonej z subtelnie upiększającą gładkością, tworząc uniwersalne, ale nie pozbawione charakteru brzmienie.

Wydajność na wokalu

OC818 jest powszechnie chwalony jako doskonały mikrofon wokalny.6 Potrafi uchwycić subtelne detale i niuanse głosu.16 Dzięki wysokiej odporności na wysokie poziomy SPL, dobrze radzi sobie również z głośnymi wokalami, w tym krzykiem czy growlem, dokładnie oddając charakter wykonania bez dodawania własnej koloryzacji – co stawia większy nacisk na umiejętności wykonawcy.9 Gładkie wysokie tony są postrzegane jako zaleta przy nakładaniu wielu ścieżek wokalnych, ponieważ zapobiegają nadmiernemu nasyceniu i ostrości w miksie.36

Pojawiają się jednak również subiektywne uwagi. Niektórzy użytkownicy zauważyli, że na pewnych głosach mikrofon może brzmieć nieco „płasko” 20, lub że jego wysoka detaliczność może być odbierana jako „zbieranie zbyt wielu informacji” przez wokalistów preferujących bardziej „przefiltrowane” brzmienie mikrofonu.2 Efekt zbliżeniowy jest wyraźnie obecny i wymaga świadomego zarządzania odległością od mikrofonu 16, jednak można go skutecznie kontrolować za pomocą wbudowanych filtrów dolnozaporowych (szczególnie ustawienia 160 Hz) lub narzędzi we wtyczce PolarDesigner.16

Wydajność na instrumentach

Wszechstronność OC818 potwierdza się w zastosowaniach instrumentalnych:

  • Gitara Akustyczna: Recenzenci zgłaszają doskonałe rezultaty, chwaląc zdolność mikrofonu do uchwycenia detali artykulacji, niuansów gry i ataku strun.2 Filtry dolnozaporowe okazują się przydatne w kontrolowaniu niskich częstotliwości, zwłaszcza przy bliskim omikrofonowaniu.2
  • Fortepian/Pianino: Mikrofon jest chwalony za zbalansowane oddanie całego rejestru instrumentu, klarowność oraz dobre radzenie sobie z dźwiękiem dochodzącym spoza osi (off-axis), co jest typowe przy nagraniach fortepianu.9 Potrafi pięknie uchwycić delikatne wysokie tony instrumentu.23
  • Perkusja: OC818 sprawdza się jako mikrofon overhead (nad zestawem perkusyjnym), zapewniając gładkie brzmienie talerzy (bez syczenia) i okrągłe, obecne brzmienie tomów z dobrym oddaniem uderzenia.6 Oferuje solidny obraz stereo przy zastosowaniu odpowiednich technik.19 Zaskakująco dobre rezultaty uzyskano również na bębnie basowym (kick drum).31 Wysoka odporność na SPL czyni go idealnym kandydatem do bliskiego omikrofonowania tomów.9
  • Wzmacniacze Gitarowe/Basowe: Zdolność do radzenia sobie z wysokimi poziomami ciśnienia akustycznego sprawia, że jest odpowiedni do nagrywania głośnych wzmacniaczy gitarowych i basowych, zapewniając dokładne odwzorowanie brzmienia.6
  • Instrumenty Smyczkowe, Dęte, Perkusyjne: Ogólnie raportowane są doskonałe rezultaty na szerokiej gamie instrumentów, w tym smyczkach, instrumentach dętych blaszanych i drewnianych oraz perkusjonaliach.7 W zastosowaniach na żywo odnotowano dobrą odporność na sprzężenia (gain-before-feedback) na puzonie.28

Wydajność charakterystyk kierunkowych i odpowiedź poza osią

Charakterystyki kierunkowe OC818 są opisywane jako spójne i dobrze zdefiniowane.18 Szczególną uwagę zwraca się na doskonałą odpowiedź mikrofonu poza osią (off-axis response). Jest ona często określana jako wyjątkowo gładka, naturalna i przewyższająca pod tym względem wielu konkurentów, w tym klasyczne C414.7 Mikrofon pozostaje stosunkowo „wybaczający” dla źródeł znajdujących się w kącie do około ±30 stopni od osi, powyżej którego zaczyna się zauważalny spadek wysokich częstotliwości.23 Dobra zdolność do tłumienia dźwięków z pomieszczenia została odnotowana dla charakterystyki kardioidalnej i ósemkowej.20

Jak wspomniano wcześniej, efekt zbliżeniowy jest zauważalny, szczególnie przy charakterystyce ósemkowej, i wymaga świadomego zarządzania odległością lub kompensacji za pomocą filtrów 16 lub wtyczki PolarDesigner.18

Gdzie błyszczy: Zastosowania i wszechstronność

Główne zastosowania

Wszechstronność OC818 sprawia, że znajduje on zastosowanie w wielu dziedzinach produkcji audio:

  • Nagrania Studyjne: To naturalne środowisko dla OC818. Jest powszechnie rekomendowany jako wszechstronny mikrofon typu „workhorse”, zdolny do doskonałego zarejestrowania praktycznie każdego źródła: wokali, gitar akustycznych i elektrycznych (wzmacniacze), fortepianu, zestawu perkusyjnego (overheads, room, pojedyncze bębny), instrumentów smyczkowych, dętych i perkusyjnych.2
  • Broadcast: Niski poziom szumów, klarowność brzmienia i wszechstronność czynią go odpowiednim wyborem do zastosowań radiowych i telewizyjnych, zwłaszcza przy nagraniach lektorskich czy muzycznych.3
  • Realizacja Dźwięku na Żywo: Coraz częściej OC818 pojawia się na scenach, doceniany za solidną konstrukcję, wysoką odporność na SPL, dobrą odpowiedź poza osią (co pomaga w separacji na głośnej scenie) oraz przydatne funkcje, takie jak zdalne sterowanie (PolarPilot) i skuteczne filtry dolnozaporowe.3 Sprawdza się na instrumentach dętych, wzmacniaczach gitarowych, jako overheady perkusyjne czy do nagłośnienia fortepianu.19

Zaawansowane techniki nagraniowe

Unikalne cechy OC818 otwierają drzwi do zaawansowanych technik nagraniowych:

  • Nagrania Stereo: Dzięki gwarantowanej spójności parametrów, para OC818 jest doskonałym wyborem do realizacji nagrań stereo przy użyciu standardowych technik, takich jak A/B (spaced pair), X-Y (w tym Blumlein), ORTF itp..3
  • Technika Mid/Side (M/S): Dostępność precyzyjnej charakterystyki ósemkowej czyni OC818 (w parze z innym mikrofonem, np. kardioidalnym lub dookólnym) odpowiednim narzędziem do nagrań M/S.
  • Nagrania Stereo Jednym Mikrofonem: Tryb podwójnego wyjścia, w połączeniu z wtyczką PolarDesigner lub dedykowaną wtyczką Stereo Creator 24, umożliwia tworzenie sygnału stereo z pojedynczego mikrofonu OC818. Efektywność tej techniki w tworzeniu szerokiego i naturalnego obrazu stereo może jednak zależeć od konkretnego zastosowania, odległości od źródła i akustyki pomieszczenia.2
  • Ambisonics: Przy użyciu wielu mikrofonów OC818 i odpowiedniego oprogramowania (np. wtyczki AmbiCreator 2), możliwe jest tworzenie nagrań w formacie Ambisonics B-format, wykorzystywanych w aplikacjach dźwięku przestrzennego i VR.
  • Projektowanie Charakterystyk Kierunkowych: Możliwość definiowania charakterystyk kierunkowych w postprodukcji (PolarDesigner) to potężne narzędzie do kreatywnego kształtowania brzmienia oraz rozwiązywania problemów akustycznych, np. poprzez optymalizację tłumienia niepożądanych dźwięków z otoczenia lub minimalizację przesłuchów między instrumentami już po zakończeniu sesji nagraniowej.3

Konfrontacja: porównania z konkurencją

Ocena mikrofonu OC818 nie byłaby pełna bez porównania go z innymi popularnymi modelami w podobnej klasie cenowej lub o zbliżonej funkcjonalności.

A. vs. AKG C414 (XLS / XLII / EB)

  • Punkt Odniesienia: Rodzina mikrofonów AKG C414 jest naturalnym i najczęstszym punktem odniesienia dla OC818, ze względu na historyczne powiązania i podobną wszechstronność.1
  • Brzmienie: OC818 często plasowany jest w rodzinie brzmieniowej nowoczesnych C414 (jak model XLS), ale z pewnymi różnicami. Recenzenci wskazują na potencjalnie większą klarowność, bardziej „zwiewne” lub otwarte wysokie tony 7, bogatszy środek pasma 18, gładszą górę 31 lub pełniejszy niski środek w porównaniu do starszego modelu C414 EB.2 Niektórzy określają brzmienie OC818 jako mniej „drewniane” niż oryginalne C414 31 i ogólnie bardziej otwarte lub przyjemne.31 Odpowiedź poza osią jest często wymieniana jako przewaga OC818.7
  • Funkcje: OC818 oferuje unikalne funkcje nieobecne w standardowych C414: podwójne wyjście, możliwość projektowania własnych charakterystyk w oprogramowaniu oraz opcjonalne sterowanie bezprzewodowe.3 Z kolei C414 posiadają inny zestaw tłumików (-6, -12, -18 dB) i filtrów w porównaniu do OC818 (-10, -20 dB).11
  • Jakość/Cena: Oba mikrofony są dobrze wykonane, jednak OC818 jest często postrzegany jako oferujący lepszy stosunek wartości do ceny, biorąc pod uwagę jego zaawansowane funkcje i fakt ręcznej produkcji w Wiedniu.7

B. vs. Neumann U87 Ai

  • Standard Branżowy: Neumann U87 Ai to ikona i często punkt odniesienia dla wysokiej klasy mikrofonów studyjnych, zazwyczaj znacznie droższy od OC818.10
  • Brzmienie: OC818 jest generalnie uważany za czystszy, potencjalnie jaśniejszy i mniej zabarwiony niż U87 Ai, który słynie ze swojego charakterystycznego, lekko wyeksponowanego środka pasma. OC818 charakteryzuje się niższym poziomem szumów własnych (9 dB vs. 12 dB w trybie kardioidalnym dla U87 Ai).
  • Funkcje: OC818 oferuje znacznie większą elastyczność w zakresie charakterystyk kierunkowych (zwłaszcza dzięki oprogramowaniu), podwójne wyjście i wyższą odporność na SPL. U87 Ai posiada trzy standardowe charakterystyki przełączane na obudowie.
  • Zastosowanie: Oba są wszechstronne, ale zestaw funkcji OC818 może bardziej przemawiać do użytkowników poszukujących nowoczesnej elastyczności, możliwości postprodukcji i rozwiązywania problemów akustycznych.

C. vs. Neumann TLM Series (TLM 103, TLM 107)

  • TLM 103: Jest to mikrofon wyłącznie kardioidalny, znany ze swojej jasności i relatywnie niższej ceny w porównaniu do OC818.10 OC818 oferuje wiele charakterystyk, tłumiki, filtry, podwójne wyjście i prawdopodobnie bardziej zbalansowane, mniej „podkreślone” brzmienie.16 Co ciekawe, TLM 103 ma niższe szumy własne (7 dB A) niż OC818 (9 dB A).14
  • TLM 107: Mikrofon wielokierunkowy z cyfrowymi przełącznikami, plasujący się w podobnym przedziale cenowym co OC818.4 OC818 wyróżnia się podwójnym wyjściem, możliwością projektowania charakterystyk w oprogramowaniu, opcją sterowania bezprzewodowego i dziedzictwem kapsuły ceramicznej. Bezpośrednie porównanie brzmieniowe byłoby kluczowe, gdyż TLM 107 również dąży do neutralności.

D. vs. Austrian Audio OC18

  • Rodzeństwo: Model OC18 jest zasadniczo wersją kardioidalną OC818, wykorzystującą tę samą kapsułę CKR12 (jej przednią membranę).3
  • Kluczowe Różnice: OC18 nie posiada możliwości zmiany charakterystyk, podwójnego wyjścia ani kompatybilności z PolarPilot/PolarDesigner. Jest natomiast bardziej przystępny cenowo.21
  • Parowanie: OC18 można idealnie sparować z OC818 ustawionym w trybie kardioidalnym, co potwierdza spójność kapsuł.3
  • Wybór: OC18 jest doskonałym wyborem, jeśli potrzebna jest wyłącznie charakterystyka kardioidalna i nie są wymagane zaawansowane funkcje OC818. Dla maksymalnej elastyczności wybór pada na OC818.

E. vs. Inni Konkurenci

  • Shure KSM44A: Wielokierunkowy LDC znany z bardzo niskich szumów własnych (4 dB A w kardioidzie) i neutralności.21 OC818 oferuje dodatkowo podwójne wyjście i funkcje programowe.
  • Lewitt LCT 640 TS: Inny mikrofon z podwójnym wyjściem, kompatybilny z wtyczką PolarDesigner.7 Bezpośrednie porównanie koncentrowałoby się na różnicach w brzmieniu kapsuł i specyficznych funkcjach oprogramowania.

Tabela Porównawcza

Poniższa tabela zestawia kluczowe cechy OC818 z wybranymi konkurentami:

CechaAustrian Audio OC818AKG C414 XLSAKG C414 XLIINeumann U87 Ai
CharakterystykiKardioida, Superkardioida, Ósemka, Omni, Niestandardowa (programowalna)Kardioida, Szeroka Kardioida, Hiperkardioida, Ósemka, OmniKardioida, Szeroka Kardioida, Hiperkardioida, Ósemka, OmniKardioida, Ósemka, Omni
Szumy własne (A-ważone)9 dB6 dB6 dB12 dB (Kardioida)
Maksymalny SPL148 dB (158 dB z pad)140 dB (158 dB z pad)140 dB (158 dB z pad)117 dB (127 dB z pad)
Tłumik (Pad)-10 dB, -20 dB-6 dB, -12 dB, -18 dB-6 dB, -12 dB, -18 dB-10 dB
Filtr dolnozaporowy40, 80, 160 Hz40, 80, 160 Hz40, 80, 160 HzPrzełączalny
Kluczowe FunkcjePodwójne wyjście, PolarDesigner, PolarPilot (opcja)BrakBrakBrak
Dziedzictwo KapsułyCKR12 (inspirowana CK12, ceramiczna)Nylonowa CK12 / Teflonowa CK12Teflonowa CK12 (z podbiciem prezencji)K67/K87
Przybliżony Poziom Cenowy$$$\$$$$$$\$$$$$
Miejsce ProdukcjiAustria (Wiedeń)Zależne od okresu produkcjiZależne od okresu produkcjiNiemcy

Uwaga: Poziomy cenowe są orientacyjne i mogą się różnić.

Bilans dowodów: Zalety i wady

Analiza zebranych informacji pozwala na zestawienie kluczowych zalet i wad mikrofonu Austrian Audio OC818.

ZaletyWady
Doskonała, zbalansowana i wszechstronna jakość dźwiękuSterowanie bezprzewodowe wymaga zakupu opcjonalnego modułu OCR8
Wysoka wszechstronność (źródła, zastosowania studio/live/broadcast)Oznaczenia przełączników na mikrofonie trudne do odczytania w słabym świetle
Innowacyjne funkcje (podwójne wyjście, PolarDesigner, PolarPilot)Zaawansowane funkcje PolarDesigner mogą wymagać czasu na naukę
Znakomita, solidna jakość wykonania (Handmade in Vienna)Drobne kwestie ergonomiczne (kabel vs. uchwyt, stuk przy przełączaniu)
Gwarantowana spójność parametrów (idealny do stereo)Zauważalny efekt zbliżeniowy wymagający zarządzania
Bardzo dobra relacja jakości do ceny w klasie premiumNeutralny charakter może nie odpowiadać poszukującym silnej koloryzacji
Niskie szumy własne i bardzo wysoka odporność na SPL

Werdykt Końcowy

A. Podsumowanie Ogólnej Wydajności

Austrian Audio OC818 to bez wątpienia mikrofon o wyjątkowych możliwościach. Jego brzmienie – zbalansowane, szczegółowe, a jednocześnie gładkie i muzykalne – sprawdza się znakomicie na szerokiej gamie źródeł dźwięku, potwierdzając jego status wszechstronnego narzędzia studyjnego. Solidna, ręczna produkcja w Wiedniu gwarantuje najwyższą jakość wykonania i niezawodność, a parametry techniczne, takie jak niski poziom szumów i wysoka odporność na SPL, plasują go w czołówce profesjonalnych mikrofonów pojemnościowych. Udane nawiązanie do dziedzictwa legendarnej kapsuły CK12, połączone z nowoczesną technologią ceramiczną zapewniającą spójność, jest jednym z kluczowych osiągnięć tego modelu.

B. Czynnik Innowacyjności

Tym, co naprawdę wyróżnia OC818 na tle konkurencji, jest jego innowacyjność. Funkcje takie jak podwójne wyjście, wtyczka PolarDesigner z możliwością projektowania wielopasmowych charakterystyk i redukcją przesłuchów za pomocą AI, oraz opcjonalne bezprzewodowe sterowanie przez aplikację PolarPilot, to nie tylko technologiczne nowinki. Są to realnie użyteczne narzędzia, które znacząco rozszerzają możliwości kreatywne, usprawniają przepływ pracy i pozwalają na rozwiązywanie problemów akustycznych w sposób wcześniej niedostępny w tej klasie sprzętu.2 Austrian Audio udowadnia, że można z sukcesem połączyć purystyczne podejście do analogowej ścieżki sygnału z zaawansowaną cyfrową kontrolą.

C. Ocena Stosunku Jakości do Ceny

Chociaż OC818 należy do segmentu premium, jego cena wydaje się w pełni uzasadniona, a nawet atrakcyjna, biorąc pod uwagę oferowaną jakość dźwięku, poziom wykonania, bogactwo funkcji i potencjał technologiczny. W porównaniu do innych uznanych mikrofonów studyjnych, które często kosztują znacznie więcej, OC818 oferuje unikalny zestaw możliwości, co czyni go inwestycją o bardzo dobrej relacji wartości do ceny.7

D. Idealny Profil Użytkownika

Mikrofon Austrian Audio OC818 będzie doskonałym wyborem dla:

  • Profesjonalnych studiów nagraniowych i ambitnych studiów projektowych poszukujących wysokiej klasy, wszechstronnego wielkomembranowego mikrofonu pojemnościowego, który sprawdzi się w różnorodnych zadaniach.
  • Inżynierów dźwięku i producentów, którzy cenią sobie zarówno nieskazitelną jakość analogowego toru audio, jak i nowoczesne możliwości cyfrowej kontroli i elastyczności w postprodukcji.
  • Użytkowników potrzebujących niezawodnych, precyzyjnie dopasowanych par mikrofonów do nagrań stereo.
  • Osób pracujących w trudnych warunkach akustycznych lub poszukujących zaawansowanych narzędzi do kreatywnego kształtowania charakterystyk kierunkowych i minimalizacji problemów z przesłuchami.
  • Posiadaczy mikrofonów AKG C414, którzy szukają nowoczesnej ewolucji tej koncepcji lub alternatywy z dodatkowymi, innowacyjnymi funkcjami.
  • Użytkowników otwartych na integrację oprogramowania w procesie nagraniowym i miksującym, gotowych wykorzystać potencjał wtyczki PolarDesigner.

E. Stwierdzenie Końcowe

Austrian Audio OC818 to wyjątkowy mikrofon, który z powodzeniem honoruje swoje bogate dziedzictwo, jednocześnie odważnie przesuwając granice technologiczne. Łączy w sobie doskonałe brzmienie, nienaganną jakość wykonania i przełomowe funkcje, które realnie wpływają na proces twórczy. To nie tylko „świetny mikrofon w swojej cenie”, ale po prostu świetny mikrofon, który stanowi niezwykle atrakcyjną propozycję na współczesnym rynku profesjonalnego sprzętu audio.18 Jest to świadectwo pasji i wiedzy inżynierów, którzy postanowili kontynuować wiedeńską tradycję tworzenia wyjątkowych narzędzi dla świata dźwięku.

Bibliografia

  1. Austrian Audio OC818 & OC18 – Sound On Sound, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.soundonsound.com/reviews/austrian-audio-oc818-oc18
  2. Austrian Audio: OC818 Studio Set Microphone | Tape Op Magazine, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://tapeop.com/reviews/gear/141/oc818-studio-set-microphone/
  3. OC818 – Austrian Audio, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://austrian.audio/download/oc818-specsheet/oc818_specsheet/?attachment_id=9206&download_file=1
  4. Austrian Audio OC818-STUDIO Large-Diaphragm Condenser Mic w/Spider Mount, Mic Clip, Case | Full Compass Systems, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.fullcompass.com/prod/598234-austrian-audio-oc818-studio-large-diaphragm-condenser-mic-w-spider-mount-mic-clip-case
  5. Austrian Audio OC818 Large-Diaphragm Condenser Microphone – zZounds.com, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.zzounds.com/item–AAUOC818STUDSET
  6. Austrian Audio OC818 Studio Set – United States – Thomann, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.thomannmusic.com/austrian_audio_oc818_studio_set.htm
  7. OCTOBER 2019: Austrian Audio OC818 Multipattern Dual Output Condenser Microphone, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.recordingmag.com/resources/featured-reviews/october-2019-austrian-audio-oc818-microphone/
  8. Austrian Audio OC18 & OC818 Reviewed by Music Tech – Sound Technology Ltd, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.soundtech.co.uk/austrian-audio/news/austrian-audio-oc18-oc818-reviewed-by-music-tech
  9. Austrian Audio OC818 Studio Set Large-Diaphragm Multipattern Condenser Microphone (Black) – Amazon.com, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.amazon.com/Austrian-Audio-Large-Diaphragm-Multipattern-Microphone/dp/B09W372R59
  10. Austrian Audio OC818 Multi-Pattern Large-Diaphragm Condenser Microphone – Studio Set, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.guitarcenter.com/Austrian-Audio/OC818-Multi-pattern-Large-diaphragm-Condenser-Microphone-Studio-Set-1500000338322.gc
  11. Austrian Audio OC818 Dual Set Plus Multi-pattern Large-diaphragm Condenser Microphones – Black – Sweetwater, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.sweetwater.com/store/detail/OC818BkPk–austrian-audio-austrian-audio-oc818-dual-set-plus-multi-pattern-large-diaphragm-condenser-microphones-black
  12. Austrian Audio OC818 Dual Set Go Multi-pattern Large-diaphragm Condenser Microphone Pair | Sweetwater, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.sweetwater.com/store/detail/OC818BkGo–austrian-audio-oc818-dual-set-go-multi-pattern-large-diaphragm-condenser-microphone-pair
  13. Austrian Audio OC818 Dual Set Plus Multi-pattern Large-diaphragm Condenser Microphones – Sweetwater, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.sweetwater.com/store/detail/OC818Set–austrian-audio-oc818-dual-set-plus-multi-pattern-large-diaphragm-condenser-microphones-dual-set
  14. Austrian Audio OC818 Multi-pattern Large-diaphragm Condenser Microphone – Black, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.sweetwater.com/store/detail/OC818Bk–austrian-audio-oc818-multi-pattern-large-diaphragm-condenser-microphone-black
  15. Austrian Audio OC818 Multi-pattern Large-diaphragm Condenser Microphone Reviews, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.sweetwater.com/store/detail/OC818–austrian-audio-oc818-multi-pattern-large-diaphragm-condenser-microphone/reviews
  16. Austrian Audio OC818 Review: The Best Vintage Modern Mic (2025) – Basigue, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://basigue.com/austrian-audio-oc818-review
  17. Austrian Audio OC818 Multi-Pattern Microphone | FrontEndAudio.com, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.frontendaudio.com/austrian-audio-oc818-multi-pattern-microphone/
  18. Austrian Audio OC818 & OC18 – Sound On Sound, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.soundonsound.com/reviews/austrian-audio-oc818-oc18?page=2
  19. Austrian Audio OC 818 and OC18 – Gearspace, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://gearspace.com/board/so-much-gear-so-little-time/1270020-austrian-audio-oc-818-oc18.html
  20. Austrian Audio OC818 Black Studio Set – Thomann, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.thomann.de/be/austrian_audio_oc818_black_studio_set.htm
  21. Austrian Audio OC818 Multi-pattern Large-diaphragm Condenser Microphone | Sweetwater, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.sweetwater.com/store/detail/OC818–austrian-audio-oc818-multi-pattern-large-diaphragm-condenser-microphone
  22. OC818 Large-Diaphragm Condenser Microphone with Multiple Polar Patterns Owner’s Manual – Austrian Audio, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://austrian.audio/download/oc818-manual/oc818_manual_v03-1/?attachment_id=9212&download_file=1
  23. Austrian Audio OC818 Microphone Review – Mixonline, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.mixonline.com/technology/reviews/austrian-audio-oc818-microphone-review
  24. The Austrian Audio OC818 condenser microphone is now available in black, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.gearnews.com/the-austrian-audio-oc818-condenser-microphone-is-now-available-in-black/
  25. WAIT…. This can do WHAT? || Austrian Audio OC818 – YouTube, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.youtube.com/watch?v=g_s23-RnjqQ
  26. Rode TF-5 or Austrian Audio OC818 Pair – SOS Forum, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.soundonsound.com/forum/viewtopic.php?t=93658
  27. Austrian Audio OC818 – Taperssection.com, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://taperssection.com/index.php?topic=190069.0
  28. OC818 – Experience so far – Gearspace, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://gearspace.com/board/studio-stage-mobile-amp-location-equipment/1399751-oc818-experience-so-far.html
  29. Large-diaphragm Condenser Microphone – OC18 – Austrian Audio, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://de.austrian.audio/download/oc18-specsheet/oc18_spec_v1_3-2/?attachment_id=9196&download_file=1
  30. OC818 – Experience so far – Page 5 – Gearspace, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://gearspace.com/board/studio-stage-mobile-amp-location-equipment/1399751-oc818-experience-so-far-5.html
  31. Anyone have experience recording vocals with Austrian Audio OC818? Particularly screams and growls – Gearspace, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://gearspace.com/board/so-much-gear-so-little-time/1401754-anyone-have-experience-recording-vocals-austrian-audio-oc818-particularly-screams-growls.html
  32. Austrian Audio OC18 Large-diaphragm Condenser Microphone | Sweetwater, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.sweetwater.com/store/detail/OC18–austrian-audio-oc18-large-diaphragm-condenser-microphone
  33. Research and Development: Austrian Audio OC818 Large Diaphragm Condenser Microphone – SonicScoop, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://sonicscoop.com/research-and-development-austrian-audio-oc818-large-diaphragm-condenser-microphone/
  34. Austrian Audio OC818 — stereo from single mic ? – Gearspace, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://gearspace.com/board/so-much-gear-so-little-time/1364070-austrian-audio-oc818-stereo-single-mic.html
  35. Andrew Peters – Austrian Audio Friends, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://austrian.audio/friend/andrew-peters/
  36. Austrian Audio OC18 Review // My NEW FAVORITE Condenser Mic Under $800! – YouTube, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.youtube.com/watch?v=anLDj8Gj2XA
  37. One Mic To Rule Them All? – Austrian Audio OC818 Review & Multitracks – YouTube, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://www.youtube.com/watch?v=t5RFzE5IekM
  38. Austrian Audio oc818 vs sE T2 – Gearspace, otwierano: kwietnia 19, 2025, https://gearspace.com/board/so-much-gear-so-little-time/1332460-austrian-audio-oc818-vs-se-t2.html