W czasach obecnych, gdzie technologia rozwija się z dnia na dzień, w dobie skomputeryzowanego świata, który nas aktualnie otacza, mamy również dostęp do rewolucyjnych rozwiązań z dziedziny instrumentalistyki.
Wtyczki wirtualne imitujące brzmienia rzeczywistych instrumentów są dostępne dla każdego. Również syntezatory, których początki sięgają połowy dwudziestego wieku, przeżywają swoją drugą młodość. Warto zaznaczyć, co konkretnie można nazwać instrumentami wirtualnymi – spełniają one role modułów brzmieniowych, których działanie przebiega za pośrednictwem cyfrowego przetwarzania dźwięku. Moduł ten może być oparty zarówno na samplingu, jak również na syntezie dźwięku (początkowo syntezatory stworzono, aby sztucznie kreowały rzeczywiste brzmienia instrumentów).
Odkąd firma Steinberg wprowadziła w roku 1996 technologię VST, kolejne wtyczki wirtualne zaczęły napływać na rynek zatrważającym tempem. Spowodowane było to głównie prostotą, jaką stało się własnoręczne ich programowanie oraz publikacja. Obecnie każdy może napisać takową wtyczkę i ją wydać bez wielkich przeszkód. Za wskazówkę, czym jest syntezator, może posłużyć poniższy cytat:
„Syntezator to instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, w którym dźwięk jest syntezowany w układach elektronicznych poprzez niezależne modelowanie poszczególnych aspektów dźwięku.“
Autor nieznany, Syntezator, https://pl.wikipedia.org/wiki/Syntezator
Syntezator powinien być zaopatrzony w: – generator okresów przebiegów podstawowych – generator szumów – modulatory – filtry z uwzględnieniem rezonatorów – procesory efektowe – generator przebiegów wolnozmiennych, bądź okresowych, takich jak generator obwiedni – urządzenie sterujące.
Tak samo, jak syntezator sprzętowy, prezentuje się on również w wersji wirtualnej – zatem także w nim znajdują się wszystkie wyżej wymienione elementy, których parametrami można sterować. Praca nad „konstrukcją” brzmienia w przypadku syntezatorów w większości przypadków jest dość skomplikowana, dlatego też w sprzedaży znajduje się wiele paczek presetów proponowanych przez producentów, które pozwalają skupić się w głównej części na pracy nad aranżem, a w mniejszej na czasochłonną syntezą dźwięku.