Zaczynamy miks – bębny (toms)

Bębny są, pomimo swojego rzadkiego zastosowania w aranżu muzycznym, istotnym elementem budowy przejść (ang. „fills”) oraz tzw. „build up’ów”. W przypadku rejestracji – byłoby niezbędne skorzystanie z bramki szumów, aby „wyrzucić” całą resztę elementów perkusyjnych z sygnału. A w przypadku, gdy projekt opiera się na perkusji wirtualnej, z zaimplikowanej bramki skorzystać możemy, aby skrócić wybrzmienie kolejnych harmonicznych tomów. Po zastosowaniu odpowiedniej korekcji redukując częstotliwości filtrem dolnozaporowym oraz filtrami typu „bell oraz uzupełniając te zakresy, w których bębny wykazują swoje główne harmoniczne, możemy dodatkowo zdecydować się ocieplić nieco ich brzmienie zwiększając poziom zakresu wyższych częstotliwości w okolicach 5-8 kHz. Kompresor firmy Fab Filter możemy posłużyć, aby zmniejszyć rozrzut dynamiczny kolejnych uderzeń.

Gdy wstawimy na ślad wtyczkę korekcji EQ przed kompresorem dynamicznym uzyskamy efekt, w którym to częstotliwości niepotrzebne nie będą kumulowane, gdyż wtedy będą negatywnie wpływać na finalne brzmienie. Aby zniwelować różnicę w brzmieniu po zastosowaniu bramki szumów, po korekcji parametrycznej i kompresji warto dodać lekki pogłos mający na celu subtelne wrażeniowe przedłużenie uderzeń. Na koniec efekty typu „multidelay pingpong” o częstotliwości ósemek lub ćwierćnut sprawią, że bębny będą grać bardziej przestrzennie.


O NAS

Mastering-w-produkcji-muzycznej

Napisz do nas już dziś – zadbaj o swoje brzmienie jutro…